mässmontrar

Covid-19 i mässbranschen

Dagens situation ställer stora krav på oss som är aktiva inom mötesindustrin. I mars i år stängdes mässorna abrupt och inga nya, större möten får ske under obestämd tid. Att leverera mässmontrar under sådana förutsättningar är givetvis ingen bra affär. En otroligt omvälvande tid som plötsligt vände från att skapa lönsamma mötesplatser för alla olika branscher till att minimera kostnader och slimma organisationer.

Nu har ett par månader passerat och vi ser att vissa marknader öppnar upp igen. Kina och Sydkorea har redan genomfört vissa större mässor och Tyskland indikerar att de kommer öppna upp för mindre mässor i maj månad och stora mässor i augusti.

Redan idag kan man gott se att mässor är möjliga att genomföra under rådande restriktioner med social distansering. 10.000 personer på en mässa är inte detsamma som 10.000 personer på en festival, konsert eller i ett publikhav på en arena.
Alla som någon gång besökt en mässa vet att även om mässan är välbesökt så är det väldigt sällan tal om trängsel. Ytorna är enorma och eventet utspritt från morgon till kväll under flera dagar.

Mässan är såklart inte bara bra för oss som är leverantörer till själva eventet utan mässan är en viktig mötesplats för ekonomisk utveckling. Här sker lönsamma möten mellan kunder och leverantörer, produktutveckling, samarbeten och marknadsföring. Att komma igång med mässor så snart som möjligt, givetvis med strikta restriktioner, avstånd, tillgång till handsprit och munskydd är viktigt för Sveriges och omvärldens ekonomier.

Som det ser ut just nu så är fortfarande många mässor i Sverige i augusti och framåt orörda. Vi håller tummarna för att det fortsätter gälla.
Till dess, stay safe och kolla in våra Digitala Event, om ni har behov av att kommunicera med era målgrupper, lansera produkter och demonstrera era nyheter, innan just er mässa öppnar igen.

 

Pin It

Comments are closed.

« Tilbake til oversikt »

Til toppen